Friday, April 4, 2008

Cross-class skills

Kul det här med klass, men det är inte alltid så lätt. Ett vanligt problem i Sverige är att man har vänner av bekanta som kommer både från arbetar- och medelklassen. Som bekant är ju allt som arbetare gillar antingen rasistiskt eller sexistiskt, och allt som medelklassen gillar är akademiskt eller bara drygt. Nå, nu finns det ju faktiskt några saker som kan uppskattas av folk som hoppade av gymnasiet för att börja jobba på Volvo OCH de som kan använda ordet postkolonial utan att känna sig fåniga! Och jag har HELA listan!



Borat! Arbetarkompisarna kan skratta åt Borat, medelklassen kan skratta åt dumma amerikaner.



Suicidegirls! Medelklassen uppskattar hur EDGY det är att ta något så patriarkalt som porr (vi kallar det dock för säkerhets skull "erotic modelling") och gör det till något ungt, tufft och feministiskt! Arbetarklassen gillar det för att ZOMG BOOBS!!!! BOOBS!!!!


Quorn! Det är vegetariskt men om man inte säger något tror alla att det är fint kött. Perfa!

Sen finns det ju överklassen med. Den vet jag inte så mycket om eftersom jag känner typ ingen från överklassen, de jag skulle kunna komma på som kommer från typ jag vet inte inte Örgryte har fett med ångest över barnen i Afrika vilket känns rätt medel. Därför kan jag inte komma på så mycket som de gillar förutom det som jag baserar på mina egna fördomar (till skillnad från de ämnen jag tog upp här ovanför som är helt vetenskapliga) så det blir bara en.


Wii Golf. Det är tv-spel (dvs fulkultur!), det är japanskt och det är golf. Arbetar-, medel- och överklass i ett!

Tack till Stuff White People Like för inspirationen och till Linnéa för att hon är så himla medelklass :D

4 comments:

Anonymous said...

Jag är trustfund-kid med både akademiker och arbetarklassbakgrund. Dessutom är jag queer. ZOMG! HOW COOL AM I?!?!

Anonymous said...

Varsågod, jag gör vad jag kan.
:D

David said...

Striking!

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.