Monday, October 8, 2007

Filmhistoriens finaste par: Maude Lebowski och Jeff "The Dude" Lebowski



Maude: Do you like sex, Mr Lebowski?
The Dude: Excuse me?
Maude: Sex, the physical act of love, coitus. Do you like it?
The Dude: I was talking about my rug.
Maude: You're not interested in sex?
The Dude: You mean... Coitus?
Maude: I like it too. It's a male myth about feminists the we hate sex.

Åh Maude/Dude! Nog att det blir lite moral över "nymphos" (lol) som påminner om Maria Carlshamres t-shirtar efter det, men det kan man strunta i för de är så... Rätt! Eller alltså, inte rätt som i Romeo och Julia som lever lyckliga i alla dagar, men KEMIN! Om ni ursäktar mitt missbruk av naturvetenskapliga termer. Maude är så mäktig och bestämd och jag dör när hon säger "Johnson" och The Dude är bara "lolwut" och "he fixes the cable?".

Alltså jag är inte helt säker på varför jag gillar The Big Lebowski, kanske bäst att inte fundera för mycket på det, jag sitter bara och myser när jag ser på den. När jag spelade wow hade jag en kille i guildet som ÄLSKADE filmen, vi satt på ventrilo och drygade oss med citat, jag fuskade visserligen och läste innantill från Imdb:quotes men jag tror han gjorde samma sak. Han skulle förmodligen kunna förklara för mig varför jag tycker den är så bra, men jag har movat on och det har han med. Ingen idé att leva i det bakomflutna.

No comments: